Katja Majaniemi ja myynnin 2 estettä

Katja Majaniemi

Katja Majaniemi oli jo luopunut vuosia kantamastaan unelmasta kouluttautua kosmetologiksi, kunnes perheen elämässä tapahtui yllättävä käänne. Katjan motto onkin nykyisin: ”Unelmilla ei ole parasta ennen päivää”.

Katja Majaniemi
Katja Majaniemi

Lastemme ollessa pieniä työskentelin vakuutusalalla myyntipäällikkönä. Mieheni työ velvoitti häntä matkustelemaan todella paljon ulkomailla. Siihen aikaan ei ollut monimuoto-opiskelumahdollisuutta ja yksityiskoulujakin oli Suomessa vain muutama. Minulla ei ollut mitenkään mahdollisuutta hypätä pois työelämästä ja lähteä opiskelemaan kosmetologiksi.

– Ajattelin, että kosmetologin ammatti on unelma, joka jää osaltani toteutumatta.

 – Muutimme Saksaan mieheni työn vuoksi. Minulla oli tarkoitus olla tyypillinen ”Hausfrau” eli kotiäiti. Aika pian huomasin, kuinka lapset solahtivat saksalaiseen koulukulttuuriin niin hyvin, että minulle vapautui aikaa myös muuhun.

– Silmäni avautuivat kaikista niistä mahdollisuuksista, joita Saksassa on erityisesti isossa kaupungissa esimerkiksi opiskelemiseen.

Katja opiskeli ensin itsenäisesti saksan kielen ja otti sen jälkeen yhteyttä yksityiskouluun, josta saikin paikan ja lähti rohkeasti opiskelemaan kosmetologiksi.

Jäin valmistuttuani koulun omistamaan hoitolaan työskentelemään ja kouluttautumaan lisää. Suoritin samalla kansainvälisen CIDESCO-tutkinnon.

Opiskelu avasi minulle todella paljon ovia ja pääsin tutustumaan moniin alan yrityksiin.

Huolellinen suunnittelu luo pohjan menestymiselle

Katja perusti yrityksen 2015 ja avasi hoitolan pari vuotta myöhemmin perheen palatessa takaisin Suomeen.  Katjan kauneushoitola BELLA SANDVIK toimii Vaasan kupeessa Mustasaaressa pienessä Sulvan kylässä, jossa asiakaskunnan voisi helposti ajatella olevan vähäinen. Katjan kosmetologin uraa edeltänyt työskentely erikoiskaupan ja vakuutusalalla antoivat kuitenkin vankan pohjan myös kauneushoitolan perustamiseen ja menestykkääseen ”pyörittämiseen”.  

Suunnittelin kaikki yritykseen liittyvän todella tarkasti ennen kuin käynnistin toiminnan. Siihen aikaan ei markkinoinnista puhuttu samalla lailla kuin tänä päivänä.

Mietin tarkasti oman asiakaskuntani: Millaisen asiakaskunnan haluan rakentaa ja millainen markkinointi siihen ryhmään sopii. Minulle oli alusta asti selvää, että haluan saada tiiviin kanta-asiakas porukan. Heidän kanssaan on tullut tutustuttua vuosien varrella ja pidän heihin suoraan yhteyttä. Olen kiinnostunut asiakkaistani ja laitan säännöllisesti viestiä tai soitan ja kyselen kuulumisia, erityisesti mikäli hoitoväli on pidempi ja aina ennen loma-aikaa tai sesonkia.

Katja Majaniemi toivoo kosmetologien arvostavan omaa ammattitaitoaan.
Katja Majaniemi kannustaa kosmetologeja arvostamaan omaa ammattitaitoaan.

Pelko on suurin este myynnille

Kauneushoitolan lisäksi Katja kouluttaa myyntiä, kehittää yritysten asiakaspalvelua ja motivoi tiimejä toisen yrityksensä, BELLA COMPANY OY:n kautta.

Visioni on inspiroida yksilöitä ja yrityksiä luomaan kestäviä asiakassuhteita ja edistämään positiivista myyntikulttuuria. Missioni on tehdä myynnistä ja asiakaspalvelusta helposti lähestyttävää ja luonnollista – jokaiselle.

Neuvoni ja vinkkini ovat käytännönläheisiä ja ne auttavat kauneusalalla työskenteleviä onnistumaan työssään.

Pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus!

Mikä on mielestäsi suurin este tuotemyynnille kauneudenhoitoalalla?

Tähän ei ole yhtä ainoaa vastausta, mutta mielestäni yksi suurin on pelko. Moni kokee edelleen, että myyminen on tuputtamista. Ei yksinkertaisesti uskalleta myydä. Tämä ei toki ole ainoastaan meidän kauneudenhoitoalalla työskentelevien ongelma, vaan tätä ilmenee monella muullakin alalla.

Toinen syy minkä näen tuotemyynnin esteenä, on se, että omia tuotteita ei tunneta tarpeeksi hyvin ja tämä johtaa siihen, että asiakkaalle tuotteesta kertominen ja perustelu on hankalaa.

Minun ohjeeni kaikille hoitoloille on, että valikoimaan valitaan tuotteet, joiden takana kosmetologi tai parturi voi seisoa 100%. Ja sen ymmärtäminen, että jatkuva oppiminen on hyvästä.

Jos voisit muuttaa yhden asian kauneudenhoitoalalla, mikä se olisi?

Asia jonka muuttaisin on, että jokainen kosmetologi arvostaisi omaa ammattitaitoaan  ja tässä maailmantilanteessa myös kollegoita ja heidän ammattitaitoaan.

KUNNIOITTAMINEN on yksi suuri asia, jonka näkee vähentyneen todella. Kunnioitetaan itseämme, kollegoita sekä asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

Katja Majaniemi on monessa mukana

Ehtiväinen Katja on myös Suomen Kosmetologien Yhdistys ry:n hallituksen jäsen, meneillään on toinen vuosi tässä luottamustoimessa. Katja on iloinen myös mahdollisuudesta osallistua Kaunista ja Kannattavaa 2025 -verkkotapahtumaan.

Tämä on hieno matalan kynnyksen tapahtuma mihin jokainen ammattilainen voi osallistua oman aikataulun mukaan. Todella inspiroiva juttu.

Me tapahtuman järjestäminä olemme iloisia siitä, että saimme Katjan mukaan esiintyjäksi!

Tule sinäkin mukaan vuoden 2025 Kaunista ja Kannattavaa -verkkotapahtumaan 11.-12.2. kuulemaan Katjan esitys tuotemyyntitaitojen kehittämisestä! Osallistuminen on sinulle veloituksetonta.

Käy lunastamassa ilmainen lippusi tapahtumaan täällä.  

Hannele Aallos

Artikkelin kirjoittaja on Kaunista ja Kannattavaa -verkkotapahtuman tapahtumajärjestäjä.

Esiintyjäksi vuoden 2026 tapahtumaan?

Onko sinulla asiantuntijuutta ja erityisosaamista, jota haluaisit jakaa kauneudenhoitoalan toimijoille? Välittömästi vuoden 2025 tapahtuman jälkeen aloitamme vuoden 2026 esiintyjien buukkaamisen. Jos haluat olla mukana, lähetä vapaamuotoinen sähköposti hannele.aallos(at)baroque.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä